مقدمه_Introduction

در ابتدا باید گفت؛ هدف از بیان این اعجاز صرفاً اثبات قرآن نیست.چرا که مؤمنان به خداوند یکتا بی همه چیز به آن ایمان دارند.اما این وسیله ای است که دل مومنان را آرامش می دهد، چنان که ابراهیم خلیل (ع)برای آرامش دلش از خداوند می خواهد زنده شدن مردگان را با چشم تن ببیند و هرگز او از بی ایمانان نبود.به همین ترتیب این اعجاز هم ایمان وافری به مومنان و حق جویان می دهد(به اذن خدا).

از طرفی قصد بنده از آوردن این اعجاز ، راهنمایی دیگران است برای اینکه آنها سعی کنند به جای مجادله با مخالفان یا انجام کارهای بیهوده به یاری خداوند در پی کشف اعجاز قرآن برآیند و مطمئناً این مصداق تدبر در قرآن است که خداوند از ما می خواهد قرآن را بی دلیل قبول نکنیم و کلا هیچ چیزی را مقلدانه قبول نکرده بلکه با دلیل ، تفحص ، بررسی و حلاجی در فهم آن بکوشیم. پس ابتدا باید آنقدر قرآن را دقیق خواند و در معنی هر آیه توجه بیشتر نمود و با تکرار خواندن و احتمالاً با کمک رایانه جوانب و مختصات جدیدی از قرآن را به بشریت عرضه نمود.توفیق روز افزون همگی را از خداوند متعال خواستارم.

دلیل دیگر آوردن اعجاز عددی اینست که؛با ایمان بیشتر سخن خداوند عزوجل را درک کنیم و بدانیم که این قطعاً سخن حق تعالی است چرا که اگر همه مردم جهان و جنیان جمع شوند و پشتیبان هم باشند نمی توانند مانند این قرآن بیاورند که دارای اینهمه نظم و تناسب است. پس مقصد اعتقاد بیشتر برای درک و ایمان بیشتر به کلام خداوند متعال است و صرفاً بیان یا پافشاری بر یک سخن نیست و اینجا تدبر خواننده را می طلبد، تا خود نیز علاوه بر اعتقاد، در پی فهم و کسب بیشتر از قرآن برآید و دیگران را نیز بر فهم بیشتر آن ترغیب نماید.«فَبَشِّر عِباد الّذین یَستَمِعونَ القَول فَیَتَّبِعون اَحسَنَه»«بشارت(بهشت)باد بر بندگانی که همه سخنها را می شنوند آنگاه خوب آنرا انتخاب می کنند».  هدف از فهم اعجاز قرآنی ایمان بیشتر به خدا و نشر حق در عالم است و اینکه تنها یک خدا وجود دارد و باید تنها از او کمک خواست و به او متوسل شد. آن جمله که در سراسر کتاب قرآن، تورات و انجیل آمده اینست: «پروردگار (یکتا) خدای ما و شما و احد است بنابراین پروردگار خویش را پرستش کنید (از صمیم قلبتان با تمام روحتان با تمام فکرتان و با تمام قدرتتان) (سفر تثنیه ۵- ۴/۶ * مرقس ۲۹/۱۲* قرآن ۲۳-۱۷ / ۲۲، ۱۶۳/ ۱۲).

مطلب مهمی که یک قرآن پژوه باید بداند اینست که؛ با دقت فراوان به کشف اعجاز قرآن بپردازد و لازمه آن این است که حداقل یک بار معنی قرآن خوانده باشیم و تسلطی سطحی بر معانی پیدا کنیم. یعنی عربی را در حد متوسط بدانیم. مثلاً در تکرار کلمه قرآن توجه کنید در آدرس (۱۵/۱۰)(آیه/سوره) به قرآنی دیگر اشاره می کند .  پس این تکرار باید حذف شود و دو شکل دیگر قرآن از لحاظ دستوری در ۱۲ آیه آمده این کلمات شامل «قرانا و قرءَانه» است یکی به آدرس( ۳۱/۱۳ )و دیگری به آدرس( ۴۴/۱۴ ). که اولی اشاره به قرآنی دیگر داشته و دومی به قرآن غیر عربی اشاره می نماید و پس از حذف این موارد ما ۵۷ واژه قرآن داریم که می شود ۳ × ۱۹(دلیل آوردن عدد ۱۹ در جای خود توضیح داده خواهد شد). این به ما می گوید در استخراج اعجاز باید توجه به همه جهات داشته باشیم. یا مثلاً در تکرار کلمه شجر به معنی درخت و روئیدنی یک مورد در قرآن به معنی مشاجره و اختلاف (فیما شجر بینهم) است و اگر این چنین حساب کنیم اعجاز تکرار آن درست می شود. لذا به محض درست در نیامدن یک قرینه ، دست از کار نکشیم ، بلکه به دنبال دلیل آن باشیم.

روش کشف اعجاز قرآنی در مرحله اول توفیق خداوند متعال بوده و در مرحله بعد اعتقاد عجیبی بود که پس از دیدن نمونه ای از این عجایب قرآنی در کتاب درآمدی بر اسلام نوشته مرحوم خانم آن ماری شیمل بود که مایل شدم بیشتر در مباحث قرآنی عمیق شوم تا مطالب دیگری برای اولین بار در دنیا به کمک خداوند متعال و با تفکر عمیقی که خداوند انرا به من عطا فرمود وصبور بودن در این مصیر به این مسایل و عجایب دست یابم . البته خواندن کتب اعجازی دیگری از آقایان عبد الرزاق نوفل و رشاد خلیفه و … در پی بردن و راهنمایی به نوع اعجاز کمک فراوانی نمود. به هر حال این فقط خداوند متعال بود که من را پس کمک خواستن از ذات مقدسش در کشف اعجاز موفق نمود.

روش کشف اعجاز در طی حدود ۱۲ سال کذشته بیشتر شمارش از روی قرآن عثمان طه بوده ولی اخیرا به کمک یکی از دوستان برنامه نویس به نام آقای صالح گوهری نرم افزار ی در همین مسیر به نام کاشف ۱ تولید کردیم که در سایت شخصی ام (www.qurane.ir) قابل دانلود شدن است.

لازم می دانم متذکر شوم این شگفتیهای قران دلیل بر رد یا قبول نظریه یک گروه یا فرقه از مسلمانان بر یک عقیده نیست و قطعا برداشتهای ما از شگفتیهای قران دلیل رد یا قبول نظریه گروهی از مسلمانان در رد یا قبول گروه دیگر نیست و آنچه از سوی خداوند متعال   اعم از محکم یا متشابه نازل شده در حیطه اعتقادی جمهور مسلمانان ملاک می باشد و هیچ شخص یا گروه و فرقه ای نمی تواند با هیچ دلیلی بدیهیات کتاب و روش مسلمانان را به هر دلیل یا برداشتی ولو کشف نوعی رموز قرآنی منکر شود چرا که به نظر بنده همه چیز می تواند نسبی باشد جز ذات مقدس الهی و سخنان او . نتیجه اینکه هیچ یک از این شگفتیهای قران نمی تواند برای رد متن صریح سخن خداوند  متعال یا سیره صحیحه ائمه هدی مورد استناد قرار گیرد بلکه ممکن است برداشت سطحی و ناقص ما از شگفتی های قران در موضوع خاص باشد بنابراین شگفتی های قران دلیل نظم و بالطبع حقانیت قران است و برداشت از این نظم و تناسب و تقارن برای رد یا اثبات مسائل اختلافی مسلمین تفسیر به رای است وفاقد حجیت.

منبع : محمد ابراهیم شمسی

 

کشفیات ریاضی
  • کلمه مشرق و مشرقین: کلمه مشرق ۲ برابر مشرقین در قرآن بکار رفته. مشرق ۴ مرتبه و مشزقین ۲ مرتبه . برای اینکه آمار درست در بیاید مشرقها در بعضی موارد به صورت مشارق آمده. The word  مشرق andمشرقین : The word مشرق is two times as many as used in the Qur’an.  مشرق۴ times

  • کلمه الله وسط قرآن: آیه ۴ از سوره ۱۱ یعنی هود کلمه جلاله الله که وسط قرآن است دیده می شود (وسط از لحاظ تعداد کلمات جلاله الله تعالی) و مهم معنی آن است که می فرماید : «الی الله مرجعکم  وهو علی کل شی قدیر» «به سوی الله است بازگشت شما و او بر

  • عجایب عدد ۷ :در عدد ۷ آیاتی از قرآن اشاره به خواست خداوند برای ایجاد برخی چیزها دارد.سوره حمد ۷ آیه دارد که اولین سوره قرآن است و آیه ۲۹ بقره سخن از ۷ آسمان به میان می آورد و اگر نگاه کنیم می بینیم عدد آیه یعنی ۲۹ در اثر تفریق عدد ۷ حاصل

  • عجایب عدد ۴۰ :در مورد عدد ۴۰ نیز مسائل بیشماری از قرآن و غیره دیده می شود خداوند سن رشد و کمال واقعی انسان را ۴۰ سال می داند و چهلمین سوره قرآن مؤمن است که شاید منظور این باشد انسان پس از ۴۰ سال مؤمن واقعی می شود.نام دیگر این سوره غافر است که

  • عجایب اعداد۱۲-۵:در جاهایی از قرآن یکنوع تقارن عجیب دیدم که البته جای بحث دارد اما خلاصه کلام اینکه تمام شدن کارها و نهایت کلام و اخر قضیه به نوعی در عدد ۵ ختم شده و حتی مثلاً در پیامبران اوالعزم نیز می بینیم تعداد ۵ تا است. مثلا آیات ۵ احقاف، ۱۴ فاطر،۲۳ فاطر، نمل

  • دعا نزدغیرخدا ظن است :علاوه بر این که آیه ۳۶ سوره یونس می فرماید: اکثر مردم تبعیت از ظن و گمان می کنند،که انسان را به حق نمی رساند. آیه ۶۶ سوره یونس می فرماید: خواندن غیر خدا در دعا ظن و گمان است و انسان را به حق یعنی اجابت و رسیدن به خواسته

  • خلقت انسان : آیه ۵ سوره حج از مراحل خلقت انسان صحبت میکند و در سوره بعد یعنی مومنون آیه ۱۴ که جمع  عددی آن نیز ۵ می شود از مراحل خلقت انسان سخن می گوید . The verse 5 of sura Al-Hajj describes the stages of the human being’s creation and in the next

  • ترتیب آمدن کلمه آدم  و یا ادم در قرآن : اولین تکرار سوره : بقره  آیات ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۷ آل عمران ۳۳               آل عمران ۵۹ اعراف ۵۸                                مریم ۵۸ (این مورد ذریه آدم می باشد) آخرین تکرار کلمه آدم :  سوره طه آیات  ۱۱۵، ۱۱۷، ۱۲۰، ۱۲۱ اولاً اینکه در دو طرف

  • اعجازکلمه «آلله»: کلمه «آلله»در دو سوره قرآن یعنی نمل و یونس یعنی سوره های ۱۰ و ۲۷ آمده و هر دو آیه ای که این کلمه مبارک درآن است ،  با «قل» شروع می شوند وجالب اینکه شماره آیه ای که این کلمه مقدس در آن است در هر دوسوره آیه ۵۹ می باشد. ((the

  • اعجازآیه«الحق من ربک فلاتکونن(تکن)من الممترین»:اولین آیه که «الحق من ربک فلاتکونن (تکن)من الممترین»آمده آیه ۱۴۷ سوره دوم می باشد که جمع آیه  ۱۲ می شود و جمع نهایی اش ۳ از طرفی ۱۲ یعنی  ۲×۶ و دارای ۲۷ حرف می باشد.دومین تکرار در سوره سوم آیه ۶۰ تکرار شده و ۲۵ حرف دارا می باشد

 

اعجاز شش آیه:  شش آیه ۲۵-۲۰ سوره  روم همگی با « و
بیشتر...
اعجاز سوره الحمد:یکی دیگر اعجاز سوره حمد آیه ۵ آن می باشد
بیشتر...
اعجاز کلمه کفر: کلمه کفر در ۱۰ آیه سوره غافر آمده که
بیشتر...
اعجاز دو جمله لا اله الا الله : جمله لااله الا الله
بیشتر...
اعجاز اساطیر الاولین: همه کلمات اساطیر الاولین آخر آیه اند به جز
بیشتر...
اعجاز ویل یومئذ للمکذبین: در سوره مبارکه مرسلات ۱۰بار آیه  مبارکه ویل
بیشتر...
اعجاز سوره صافات و ص :آیه ۷۴صافات «اِلّا عِبادَاللهِ المُخلَصین»می باشد که
بیشتر...
اعجاز کلمه ذریه : واژه ذریه   در ۱۰   آیه از
بیشتر...
اعجاز مکر کافران و مکر خداوند:در آیه ۵۴ آل عمران سخن از
بیشتر...
اعجاز مثوی: ۴۷ ۴۷ ۴۱ ۴۰ ۳۹ ۳۹ ۳۹ ۲۹ ۱۶ ۱۲
بیشتر...
اعجاز دیگر ۱۹ (افترا) آیه ۱۸ سوره یونس «سُبحنَهُ وَ تَعلَی عَمَّا
بیشتر...
اعجاز کلمه کفر: کلمه کفر در سوره غافر در ۱۰ جا تکرار
بیشتر...